Motala Touring Club
Regler för kortegekörning.
Kortegekörning
1. För alla körningar skall en frontman och en köman utses
2. Det förutsätts att alla har full tank vid starten och om någon behöver
tanka under resans gång skall frontmannen informeras snarast.
3. Frontmannen informerar innan körningen om färdplanen.
4. Frontmannen kör alltid först och kömannen alltid sist, båda liggande
till vänster i filen, alternativt position för kömannen är mitt i filen.
5. Kör i en så tät formation som möjligt i ett zig-zag mönster med första
mc till vänster i filen. Släpp inte av utrymmet fram till nästa hoj, detta
för att undvika kraftiga gaspådrag och ojämn körning för att ”hinna i fatt”.
Kör ej i bredd, det är förbjudet, respektera den framförvarande hojens
”vingelutrymme”.
6. Kör med ”ett öga i backspegeln” hela tiden, håll uppsikt lika mycket bakåt
som framåt.
7. Om vägen smalnar av upphör zig-zag formationen, alla tar automatiskt
eget spår. Detta gäller främst smala 70-vägar där vägbredden kan vara
runt 3-4 m, när vägen åter blir bredare återgår gruppen till zig-zag
formationen. Notera hur hojen framför dig kör.
8. Inga omkörningar inom gruppen, undantaget är återtagande av position
om någon hoj tvingats sakta ner eller stoppat. Alla måste bli på sin plats
under körningen.
9. Mindre erfarna mc-förare bör köra långt fram i kortegen samt i möjligaste
mån ligga i höger spår.
10. Gällande hastighetsbegränsning skall enligt lag följas, dock med hänsyn
taget till allas säkerhet avseende omkörande bilister har noterats att
marschhastigheten främst på 70 och bredare 90-vägar bör ligga 10 km
över då omkörande bilister blir betydligt färre. Detta bedöms av
frontmannen beroende på vägens beskaffenhet.
11. Frontmannen styr hastigheten för kortegen och skall undvika kraftiga
gaspådrag vid förändring av hastighet när så påvisas av skyltar.
Generellt skall frontmannen köra så jämnt som möjligt.
12. Vid omkörning skall frontmannen köra med kraftigt gaspådrag och
och gruppens medlemmar skall följa med, slå inte av gaspådraget för
tidigt så att alla i gruppen kan fullfölja omkörningen och så att någon
av medlemmarna inte blir ”hängande” i vänsterfil längre tid än absolut
nödvändigt dvs. inte får plats mellan sista hoj i kortegen och den bil som
varit mål för omkörning.
13. Kömannen säkrar utrymme för kortegen vid filbyte och vid vissa
omkörningar genom att gå ut i vänsterfil samtidigt som frontmannen byter
fil, detta för att säkra upp utrymmet för den framförvarande kortegen i
syfte att undvika att bilar kommer in i kortegen.
14. Försvinner hojen bakom dig, slå av på tempot och stanna till om hojen
bakom dig inte dyker upp. Till slut stannar även frontmannen.
OBS! stanna på ett sätt så att du inte utgör någon fara för dig själv eller
eller andra trafikanter. Stå kvar på din plats. Frontmannen är den som
åker tillbaka och kontrollerar. Frontmannen är också den som åter
startar upp kortegen.
15. Vid tekniska problem är det kömannen som stannar med den som har
problem. Resterande del av gruppen fortsätter med frontmannen och
stannar vid första lämpliga plats och inväntar besked från kömannen.
16, Om någon lämnar gruppen vid delmål eller paus skall alltid
frontmannen informeras innan avvikelse sker.
17. Lämnar man gruppen under körning skall man tydligt markera att
bakomvarande skall glida förbi och som sist låta kömannen förstå att
man lämnar gruppen.
18. Om bil lyckas tränga sig in i kortegen skall gruppen iakttaga stor
försiktighet och inte omedelbart kasta sig ut i krypkörfältet då detta
fält inte har samma vägskick som den övriga vägen det kan dessutom
ligga både bildelar och annat i krypkörfältet som kan förorsaka en
olycka. Behåll formationen och låt bilisten avvakta tills ny möjlighet till
omkörning för bilisten ges.
19. Upprepa handsignaler framifrån från frontmannen till kömannen. Om
handsignal om bensinbehov kommer bakifrån skall detta upprepas
framåt. En kort signal med tutan kan användas för att påkalla
uppmärksamhet från den framför.
20. Parkering vid stopp sker samlat och med snygg uppställning/parkering
på led sida vid sida i formationsordning.
Handsignaler
1. Stopp eller sakta ner:
-Stopp, lyft vänster hand handflatan
framåt. Sakta ner vinka upp/ner
med handflatan vänd nedåt.
2. Behöver tanka:
-Vänster hand, peka på tanken.
3. Din blinker är på:
-Vänster hand, växelvis knuten
och öppen hand.
4. Behöver stanna:
- Vänster hand vinka upp/ner
med handflatan vänd nedåt (punkt 1).
Ljudsignaler
Upprepade långa ljudsignaler,
olycka har inträffat,
stoppa kortegen.
© Motala Touring Club
made by: L : J maintained by AH webmaster@motalatouringclub.se